Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Мої статті

реформування пто

Віктор Громовий: Ігоре Леонідовичу, сформулюйте уже як підсумок розмови 5 основних кроків, які зараз варто зробити для порятунку профтехосвіти на рівні МОН,  на рівні регіонів і на рівні навчальних закладів?

Ігор Лікарчук:  Міністерство освіти і науки ніколи ситуацію в профтехосвіті не змінить і систему не врятує. Дай Бог, щоб це відомство розібралося із системами дошкільної, загальної середньої, вищої освіти…

Тож, якщо держава хоче врятувати систему і дати їй поштовх для розвитку, необхідно прийняти рішення про виведення її з підпорядкування освітнього відомства. Робити це потрібно негайно. Це є перший крок.

Коли я про це пишу чи кажу, мене завжди запитують: «А кому віддати?» Запитання абсолютно безглузде. Чому її потрібно  віддавати «під крило» якійсь державній інституції?  Професійно-технічно навчальні заклади необхідно приватизувати, акціонувати, передати у власність субєктам господарювання, заборонивши законом упродовж двадцяти-тридцяти років змінювати профіль своєї діяльності. У цьому й полягає сутність процесів роздержавлення системи, про що я не втомлююся говорити із початку 90-х років минулого століття. Це є другий крок.

Третім  кроком має бути створення реальної конкуренції в сфері підготовки робітничих кадрів. Не ділити  кошти між всіма закладами за надуманими і відірваними від життя формулами, а створення умов, за яких вони боротимуться за замовлення на підготовку кадрів. Немає значення з якого бюджету: державного, місцевого чи приватного. Ті, кому потрібні кадри, повинні їх замовляти.

Четвертим кроком має стати відмова від практики перетворювати заклади профтехосвіти в заклади соціального забезпечення та ще й гендлювання цим для отримання бюджетних преференцій. Якщо учні в ПТНЗ здобувають загальну середню освіту, то видатки  на таку підготовку мають  здійснюватися з відповідної освітньої субвенції, а не із коштів на професійну підготовку.  Якщо у закладах ПТНЗ навчаються люди, які потребують соціального захисту та підтримки, то видатки на це повинні здійснюватися з інших статей Державного бюджету, але не за рахунок коштів на підготовку робітничих кадрів.

Пятою і дуже важливою  важливою умовою початку реформ є негайна зміна менеджменту профтехосвіти, починаючи від найвищого рівня, і закінчуючи переважною більшістю директорів ПТЗН. Люди, які керували системою при трьох попередніх міністрах освіти, включаючи Януковича (агов, люстрація!), показали свою неспроможність щось у ній змінити. Вони не зможуть генерувати нові ідеї, спрямовані на її розвиток, бо перебувають під впливом потужного наукового й директорського лоббі із яскраво вираженим совковим мисленням... 

Ось такі пять перших кроків. Упевнений, що їх можна зробити упродовж року. Буде боляче. Але зцілення ніколи не буває приємним. Радуватимуть результати. 

 
 

Поділитися
 
 
Категорія: Мої статті | Додав: bilmar (01.03.2016)
Переглядів: 408 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]